Poradnictwo zawodowe
ZAKRES USŁUG DORADCY ZAWODOWEGO
Poradnictwo zawodowe w Powiatowym Urzędzie Pracy w Czarnkowie i Filii w Trzciance świadczone jest przez Referat Rynku Pracy, w którym zatrudniony jest doradca zawodowy.Zgodnie z Ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. nr 9 poz.1001 z późn. zm.) usługi te obejmują:
- udzielanie informacji o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia;
- udzielanie porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę zatrudnienia, w tym badaniu zainteresowań i uzdolnień zawodowych;
- kierowanie na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia;
- inicjowanie, organizowanie i prowadzenie grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych;
- udzielanie informacji i doradztwo zawodowe dla pracodawców w zakresie doboru kandydatów do pracy na stanowiska wymagające szczególnych predyspozycji psychofizycznych.
Celem poradnictwa zawodowego jest zapoznanie osoby bezrobotnej z:
- jej możliwościami i zainteresowaniami z punktu widzenia dostosowania zawodowego;
- możliwościami zawodowymi na rynku pracy;
- warunkami ekonomicznymi określonych prac i zawodów;
- przeciwwskazaniami i szczególnymi wymaganiami z punktu widzenia minimalnego i najlepszego poziomu dostosowania zawodowego, ze sposobami poszukiwania pracy;
- ze sposobami kontaktowania się z pracodawcą.
Poradnictwo zawodowe kieruje się następującymi zasadami:
- dostępności usług poradnictwa zawodowego dla bezrobotnych i pracodawców;
- dobrowolności korzystania z usług poradnictwa zawodowego;
- równości w korzystaniu z usług poradnictwa zawodowego bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne, wyznanie religijne lub przynależność związkową;
- swobody wyboru zawodu i miejsca zatrudnienia;
- bezpłatności usług poradnictwa zawodowego;
- poufności i ochrony danych osobistych bezrobotnych, korzystających z usług poradnictwa zawodowego.
Poradnictwo zawodowe nie jest ograniczone do jakiejś szczególnej grupy wiekowej lub zawodowej. Obejmuje swym zasięgiem każda osobę bezrobotną opierając się na założeniu o całożyciowym rozwoju zawodowym. Podobnie jak pośrednictwo pracy również poradnictwo jest realizowane zgodnie z zasadami: dostępności, dobrowolności, równości, swobody wyboru zawodu i miejsca zatrudnienia, bezpłatności usług i poufności i ochrony danych osobowych.
Doradca zawodowy pomaga osobie bezrobotnej:
- rozpoznać istniejące trudności w znalezieniu pracy;
- poznać predyspozycje zawodowe;
- wybrać odpowiedni rodzaj pracy, kierunek szkolenia lub przekwalifikowania;
- uzyskać szczegółowe informacje o poszczególnych zawodach i rynku pracy.
U doradcy zawodowego istnieje możliwość:
- Udziału w:
- warsztatach aktywnego poszukiwania pracy, których celem jest nabycie umiejętności poszukiwania i zyskania zatrudnienia;
- spotkaniach doradczych i informacyjnych;
- indywidualnych poradach zawodowych.
- Udziału w zajęciach Klubu Pracy (więcej o Klubie Pracy)
- Skorzystania z następujących fragmentów testów, umożliwiających zdobycie wiedzy na swój temat, niezbędnej podczas poszukiwania pracy:
- test do samooceny,
- moje wzory pracy i uczenia się,
- kwestionariusz zainteresowań zawodowych
- autotest badający predyspozycje do zawodu przedsiębiorcy
- zainteresowania i preferencje zawodowe
- czy akceptujesz siebie?
- (Więcej na temat testów psychologicznych stosowanych podczas rekrutacji)
- Zapoznania się z teczkami informacji o zawodach, zawierających opisy zawodów z uwzględnieniem:
- podstawowych czynności wykonywanych na danym stanowisku;
- wymagań do wykonywania zawodu;
- przeciwwskazań do wykonywania zawodu;
- możliwości uzyskania zawodu.
- Zapoznania się z zawodami przyszłości
- Zapoznania się z informatorem o szkołach wyższych na terenie całego kraju ( „Informator dla maturzysty” 2006/2007 ).
- Zapoznania się z filmami wideo instruktażowymi, takimi jak:
- „Asertywność”,
- „Autoprezentacja”,
- „Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej”,
- „Rozmowa kwalifikacyjna”,
- „Poczucie własnej wartości”,
- „Od hobby do zawodu”,
- „Gdzie i jak szukać pracy?”,
- „Jak pokonać stres?”,
- „Psychologia obsługi klienta”.
Metryka
- opublikował: Łukasz Mazurdata publikacji: 2010-10-21 12:13
- zmodyfikował: Łukasz Mazurostatnia modyfikacja: 2010-11-02 12:28